Albin Express blev tegnet i 1978 af Peter Norlin, en af Sveriges mest kendte yachtkonstruktører. De fleste Expresser blev produceret af Albin Marin i perioden 1979 til 1982.
Mere end 1400 Expresser er blevet solgt på verdensplan, heraf langt størsteparten i Skandinavien. De fleste sejler i svenske vande, men mange sejler også i Norge, Finland, Danmark og Tyskland. Det største brugtmarked er i Sverige, og mange nye danske, tyske og norske express-sejlere finder et godt køb i det svenske.
Expressen var et svar på den mere internationalt kendte J/24, med hvilken den har mange fælles træk. Expressen er noget længere og smallere, og har en tungere køl, hvilket resulterer i en noget højere stabilitet.
Med en vægt på 1800 kg kan Expressen transporteres med trailer, og efterhånden er der mulighed for kranløft i mange havne og ved de fleste kapsejladser.
I kapsejlads sejles Expressen som regel af 4 personer. I tursejlads er 2-3 personer mest komfortabelt, selvom der er fin køjeplads til 4 voksne.
Expressen begynder nu at få nogle år på nakken. Trods det, fremstår den stadig som et af de bedste bådvalg for den som til en rimelig pris vil kombinere kapsejlads med cruising. Flere vælger dog at benytte Expressen udelukkende til kapsejlads, og supplerer derfor med en mere komfortabel og rigere udstyret turbåd. Det fremstår som højst usandsynligt, at vi indenfor overskuelig fremtid vil se en nykonstrueret båd, som sælges i et antal der kan måle sig med Expressen.
Express-klassens fremgang de senere år har resulteret i større kapsejladsfelter og skarpere konkurrence. Mange renoverer deres expresser, så de nærmest fremstår som nye, og ofte med ny rig i nutiden bedre materialer. Og der eksperimenteres med ændret dækslayout, lugegarager, forhøjet løjgang og andre nye tiltag, der kan holde sig indenfor klassereglerne.
Express-klassens fremgang blev yderligere intensiveret da den norske Kong Harald har køb en Express, og stiller til start i lokale og nordiske mesterskaber.
Relancering af Expressen har været diskuteret flere gange. Den svenske expressklub har købt formene til skrog, og der er blevet produceret et mindre antal nye expresser, der opfylder mål og klasseregler.
ELAN-fabrikken i Ex-Jugoslavien ejede en årrække express-formene og drev en vis produktion. Disse både måles dog ikke ind som entype-expresser, og er ofte udstyret med indenbordsmotor.
Dimensioner:
[fourcol_one]Mål
LOA
Bredde
Vandlinje
Dybgang
Kølvægt
Deplacement
Mastehøjde[/fourcol_one][fourcol_one]m/kg
7,77 m
2,49 m
6,55 m
1,45 m
800 kg
1800 kg
10,40 m[/fourcol_one][fourcol_one]Mål
P
E
T
LP
J[/fourcol_one][fourcol_one_last]m/kg
9,50
3,35
8,90
3,25
3,05[/fourcol_one_last]
Sejl:
[fourcol_one]Type
Storsejl
Fock
Spiler[/fourcol_one][fourcol_one]Areal
17,5 m2
14,5 m2
45 m2[/fourcol_one][fourcol_one]Type
Storsejl og fock
Max sejlareal[/fourcol_one][fourcol_one_last]Areal
32,5 m2
56,3 m2[/fourcol_one_last]